CENTRO CULTURAL SAN FRANCISCO SOLANO
CENTRO CULTURAL SAN FRANCISCO SOLANO. Bilingual Poetry Reading

BILENGUAL

                                                  

Bilingual Poetry Reading Lectura bilingüe de poesía Samuel Bossini, Mary Newell, Cole Swensen, María Antonia Ortega y Enrique Juncosa

                                                 MARTA LOPEZ LUACES.. 08 JULIO 2020

BILINGUAL POETRY READINGS by ZOOM

LECTURAS DE POESÍA por ZOOM

SPONSORED BY MONTCLAIR STATE UNIVERSITY

SPANISH AND LATINO STUDIES DEPARTMENT

ENGLISH DEPARTMENT 

SATURDAY JULY 25 AT 3 PM in New Yor, 4pm in Argentina and 9PM in Spain

SÁBADO 25 DE JULIO en Nueva York a las 3 de la tarde, en España a las 21 horas y en Argentina a las 4 de la tarde

CURATOR: MARTA LÓPEZ LUACES

Enlace, Link: 

 https://montclair.zoom.us/j/

Samuel Bossini (Santiago del Estero, Argentina 1957). He organizes the International Poetry Festival of the Buenos Aires Book Fair. He was part of the literary group Último Reino and directed the poetry and art magazine El Jabalí. He was invited to participate in conferences and literature festivals in different countries of Latin America. He is the Arts advisor at the Culture Program, Federal Investment Council. Currently he is collaborating with the art journal La Santa Crítica, in Mexico, publishing interviews with visual artists, curators and gallery owners. His poetry was included in the anthology 200 years of Argentine poetry, compiled by Jorge Monteleone and published by Alfaguara for the commemoration of the Bicentennial of Argentina.

 

Samuel Bossini (Santiago del Estero, Argentina 1957). Colaboró y publicó durante varios años con el seudónimo Pablo Narral. Actualmente dirige el Festival Internacional de Poesía de la Feria del Libro de Buenos Aires. Formó parte del grupo Último Reino y dirigió la revista de poesía y arte El Jabalí. Profundizó sus estudios de literatura y pintura residiendo desde 1983 hasta 1989 en España, Italia, Francia y Portugal. Ha sido invitado a participar en congresos y festivales de literatura en distintos países de Latinoamérica. Es asesor en el Área Letras del Programa de Cultura del Consejo Federal de Inversiones. Colabora con la revista La Santa Crítica, de México, publicando entrevistas a artistas visuales, curadores y galeristas. Fue incluido en la antología 200 años de poesía argentina, compilada por Jorge Monteleone y editada por Alfaguara para conmemorar el Bicentenario de Argentina.

Enrique Juncosa (Palma de Mallorca, Spain,1961) is a writer and a curator. He was the Director of the Irish Museum of Modern Art in Dublin from 2003 to 2012, for which he was granted the Order of the Civil Merit by the Spanish Government. Before that he was Deputy Director of the Museo Reina Sofía in Madrid and of Instituto Valenciano de Arte Moderno (IVAM) in Valencia, Spain.  He has curated more than 60 exhibitions in different museums At the moment he is preparing an exhibition for the National Musuem of Modern Art in Osaka, touring to other three Japanese museums. He has published seven collections of poetry and a book of short stories. A new book of poems, Estrella rota, will appear next October in Pre-Textos, Spain. Two of these collections of poems were published in English under the name Bay of Flags and Other Poems (Dedalus Press, Dublin, 2010). He has also written many essays on contemporary art, published in Spanish and English. Some of them were collected in The Irish Years (Liliput Press, Dublin, 2013). He has translated books by Julian Barnes, Djuna Barnes and Colm Tóibín. He is editor of -normal, a poetry and art review printed in Madrid. He organizes a cycle of poetry readings every October for the Museum of Contemporary Art of Ibiza, Spain.

 

Enrique Juncosa  (Palma de Mallorca, España,1961) es curador y escritor. Fue director del Museo Irlandés de Arte Moderno de Dublín de 2003 a 2012, por lo que recibió la Orden del Mérito Civil del Gobierno español. Anteriormente fue Subdirector del Museo Reina Sofía de Madrid y del Instituto Valenciano de Arte Moderno (IVAM) de Valencia, España. Ha comisariado más de 60 exposiciones en diferentes museos Actualmente está preparando una exposición para el Museo Nacional de Arte Moderno de Osaka. Ha publicado siete colecciones de poesía y un libro de cuentos. Un nuevo libro de poemas, Estrella rota, aparecerá el próximo octubre en Pre-Textos, España. Dos de estas colecciones de poemas se publicaron en inglés bajo el nombre de Bay of Flags y otros poemas (Dedalus Press).

Mary Newell (USA) is the author of the chapbook TILT/ HOVER/ VEER (Codhill Press 2019), poems in a number of journals, essays, and ecocritical encyclopedia entries on Whitman and Dickinson. She is co-editor of the Poetics for the More-than-Human-World Anthology, online at https://www.d ispatches poetrywars.com/poetics-for- and forthcoming in print from Spuyten Duyvil Press. A former Assistant Professor, she teaches poetry through The Poetry Barn, is an outside poetry editor for ISLE, and curates the Hudson Highlands Poetry Series in Garrison NY. Newell (MA Columbia, BA Berkeley) received a doctorate from Fordham University with a focus on American literature and the environment. 

 

Mary Newell (New Orleans, L.A., USA, 1943es la autora del chapbook TILT/Hover/VEER (Codhill Press 2019). Ha publicado poemas en varias revistas, ensayos, y también varis entradas en la enciclopedia de ecocrítica sobre Whitman y Dickinson. Es co-editora de de la antolgía Poetics for the More-than-Human-World Anthology (Antología poética para un mundo más-allá-de lo humano) que se puede leer en https://www.d ispatches poetrywars.com/poetics-for-  y próximamente saldrá en papel con la editorial Spuyten Duyvil Press. Enseña poesía a través de The Poetry Barn. Ess editora de poesía  para ISLE, y es curadora de la serie de lecturas de poesía de Hudson Highlands en Garrison NY. Se graduó con un doctorado enfocado en la literatura americana y el medio ambiente por la Universidad de Fordham.

 

María Antonia Ortega (Madrid, Spain, 1954) licenciada en Derecho. Libros de poesía publicados: Épica de la soledad (1988), La viña de oro ( 1989), Descenso al cielo (1991), El espía de Dios(1994), Sí, Antología poética, o la existencia larvada (1998), Junio López (1999), La pobreza dorada (2003), Poema alemán (2003), Disgresiones y rarezasPostales, Recuerdos, Souvenirs (2007), El pincel finoA dreaming woman (2010), Hazversidades poéticas ( 2011), El emparrado ( 2014), 33 poemas, la música de la memoria(2017). Libros de prosa: Cuaderno de Liverpool    (2016),La vida intranquila (2016); El blazer blanco, la músicade la memoria (2018); La rebeldía (2018). Ha participado en varios congresos internacionales de poesía y su poética ha sido objeto de algunos estudios académicos. Ha realizado también la crítica y el ensayo en diversas publicaciones como el suplemento literario Los Cuadernos del Sur, del Diario de Córdoba, y el blog de La Escuela de Letras.

María Antonia Ortega (Madrid, Spain, 1954). She graduated from law school. She published the following poetry books: Épica de la soledad (1988), La viña de oro ( 1989), Descenso al cielo (1991), El espía de Dios(1994), Sí, Antología poética, o la existencia larvada (1998), Junio López (1999), La pobreza dorada (2003), Poema alemán (2003), Disgresiones y rarezasPostales, Recuerdos, Souvenirs (2007), El pincel finoA dreaming woman (2010), Hazversidades poéticas (2011), El emparrado ( 2014) and 33 poemas, la música de la memoria (2017). She published the following books of essays: Cuaderno de Liverpool (2016), La vida intranquila (2016), El blazer blanco, la músicade la memoria (2018) and La rebeldía (2018). She participated in several international poetry conferences and her poetry has been the subject of several academic studies. She has written critical essays for literary supplement such as Los Cuadernos del Sur, Diario de Córdoba, and the blog of La Escuela de Letras.

 

Cole Swensen (Kentfield, California, 1955 )is the author of seventeen collections of poetry, most recently On Walking On (Nightboat, 2017), Gave (Omnidawn, 2017), and Landscapes on a Train (Nightboat, 2015) and a volume of critical essays. Her poetic collections turn around specific research projects, including ones on public parks, visual art, illuminated manuscripts, and ghosts. Her work has won the National Poetry Series, the Iowa Prize, the San Francisco State Poetry Center Book Award, and the PEN USA Award in Literary Translation. Aformer Guggenheim Fellow, she is the co-editor of the Norton anthology American Hybrid and the founder of La PResse Poetry. She teaches at  Brown University.

Cole Swensen es autora de diecisiete libros de poesía, entre las que se encuntran: On Walking On (Nightboat, 2017), Gave (Omnidawn, 2017) y (Nightboat 2015), y también un volumen de ensayos críticos. Sus libros de poesía giran en torno a proyectos de investigación específicos, como los parques públicos, arte visual, manuscritos iluminados y fantasmas. Su obra ha ganado los siguientes premios: la Serie Nacional de Poesía, el Premio de Poesía de Iowa, el Premio del Centro Estatal de Poesía de San Francisco y el Premio PEN USA de Traducción Literaria. Ex becaria de Guggenheim, es co-editora de la antología Norton American Hybrid y editora fundadora de La Presse Poetry (www.lapressepoetry.com).